Elämänmuutos jatkuu

Tänä syksynä kävin Saksassa kahden tyttäreni kanssa. He saivat höynäytettyä minut juoksemaan puolimaratonin. Meidän kolmen piti juosta se yhdessä, mutta toiselle tuli jalkavaivaa ja toinen tyttäristä vaihtoi juoksun kymppiin. Minä, päättäväisenä ihmisenä, en luovuttanut vaan päätin juosta sen vaikka yksin. Eka kymppi meni hyvin, mutta sen jälkeen alkoi edellisen päivän shoppailureissu ja uneton yö vaatia verojaan. Voimat vähenivät ja vauhti hiipui... Mutta maaliin pääsin ja olin tyytyväinen omaan juoksuuni. Ensimmäinen ajatus oli "ei ikinä enää", mutta saatan juosta seuraavan kerran kotikaupungissani, Jyväskylässä.

Matkamme oli toki muutakin, kuin juoksurääkkiä. Kävimme tulopäivänämme käsi-ja jalkahoidoissa.
Thai-hieronta Bensheimissä on myös taivaallista. Toinen tyttäristä ihastui siihen niin kovasti, että kysyi, kunkahan monta hierontaa voisi ottaa peräkanaa. Luulen, että niin monta, kuin jaksaa maksaa...

Ja reissuhan ei ole täydellistä ilman hyvää ruokaa. Siskoni laittoi ihania kasvisruokia ja kävimme myös syömässä aasialaisessa ja jälleen kerran, intialaisessa. Nyt tulen siihen kohtaan, kuinka muutokset elämässäni taas jatkuvat. Minulle tuli kova veto kasvisruokiin. Olen toki aina tykännyt kovasti kasviksista ja lisännytkin niitä ruokavaliooni. Mutta reissussa en syönyt lihaa. Kotimatkalla pysähdyimme subwayssa ja otin kokeeksi vegepihvin. Tykkäsin todella. Ja nyt minusta taitaa olla tulossa vegaani. Olen innoissani uudesta suunnastani ja vaihtelen pikkuhiljaa entisiä tottumuksiani uusiin juttuihin. Miehelle kokkailen edelleen entisiä ruokia, mutta itse totuttelen välttämään eläinkunnan tuotteita.
Jos haluatte tietää miksi, kerron kyllä.

17 kommenttia

  1. Hauska kuulla sinusta pitkästä aikaa! Oletpa melkoinen sissi, kun juoksit tuon matkan, vau!! Ja hei, todellakin kiinnostaa vegaanijutut, joten pistähän tulemaan juttuja siitäkin aiheesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Kiitos, kun ilahdutit kommentillasi. Varmasti postailen joskus siitäkin aiheesta, kun uskallan tulla "kaapista ulos".

      Poista
  2. Sinä aloitit heti kansainvälisiltä areenoilta nuo maratonit :) Olet kyllä huippu isosisko!

    Minua kiinnostaisi tietää miksi valitsit vegaani-ruokavalion. Itse olen myös paljon lisännyt kasvisruokien käyttöä. Eläisin varmaan pelkällä salaatilla, jos asuisin yksin :)

    Tosi kiva kun postasit pitkästä aikaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pauliina. Juoksun palkaksi saa ihanan, rentouttavan hemmotteluloman!

      Poista
  3. Entisaikaan vanhemmat kasvattivat lapsiaan, nykyään lapset kasvattavat ja valistavat vanhempiaan. Tyttäreni ovat kertoneet minulle, että vasikka juo lehmän maitoa, aivan kuin vauvakin juo äidin maitoa. Silloin, kun äiti imettää lastaan, maitoon erittyy paljon hormooneja. Samoin käy eläimille. Vasikoita joudutaan paljon tappamaan, jotta lehmän maitoa riittää ihmisille. Kun maito alkaa ehtyä, lehmän pitää taas synnyttää ja vasikka... ihminen ei tarvitse maitoa. Minua kauhistuttaa se hormoonien määrä maidossa.
    Asia, joka kolahti minuun lihan syömisen suhteen. Moni eläin syö kasvisruokaa ja silti sen lihassa on proteiinia. Eli lehmäkin saa kaiken tarvitsemansa kasvisruuasta. Ja toinen hätkähdyttävä tieto on, että me ei tiedetä mitä sairauksia eläimillä on. Ne ei valita, jos niitä koskee. Niitä ei käytetä sillä tavoin lääkärissä kuin ihmisiä, eikä koskaan voi tietää, mikä sairaus teurastettavassa eläimessä on. Monilla eläimillä on hyvän- ja pahanlaatuisia kasvaimia. Niillä on myös sairauksia, niin kuin meilläkin. Minua kauhistuttaa syödä lihaa, jossa on saattanut olla vaikka syöpä. Tämän pienen valistustuokion jälkeen päätin jättää lihan ja maitotuotteet. Ehkä myös munat ja kalan (ehdottomasti). Kaloja ei ainakaan tutkita... Vielä en tarkalleen tiedä, kuinka tiukasti tai ehdottomasti vegaanisuutta noudatan. Mutta kasvisruoka on niin hyvää ja maittavaa. Pitää vaan nyt tutustua, mitä lisävitamiinia tarvitsen. Ainakin vatsa on hyvin täyttynyt ja on tullut kylläinen olo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On tosi hienoa, kun olet ymmärtänyt nuo lihan- ja maidontuotannon epäkohdat!! Monikaan ihminen ei tajua, että jotta saa maitoa, pitää tulla vasikka, ja se vasikka useimmiten tapetaan... jos ei nyt heti, niin kuitenkin sitten myöhemmin. Samoin se lehmä sitten muutaman vuoden iässä, kun maidontuotanto laskee... ja oikeasti lehmä eläisi parikymmentä vuotta!! Broilerien ja possujen tuotanto-olot ne vasta karmivat onkin, jne. Lisäksi nuo sun mainitsemat asiat on todellakin ajattelemisen arvoisia. Mä monet kerrat oon ajatellut, liha-katastrofi-uutisia kuullessani, että onneksi ei koske minua...

      Mä oon siis ollut kohta pari vuotta vegaani ja aluksi olin sitä eettisistä syistä, en vaan enää kestänyt ajatusta eläinten tappamisesta. Olin ennen vegaaniksi ryhtymistä ollut pääosin kasvissyöjä ja mukana oli muna ja maito, koska ajattelin silloin, että eihän siinä ketään tapa. Sitten luin asiasta enemmän ja tajusin tuon yhteyden. En halua olla osallisena sellaiseen!!

      Nykyään ajattelen lisäksi vielä paljolti ympäristöasioita ja eläintuotannon osuutta maailman (myös Suomen!!) ympäristön pilaantumiseen. Mua kauhistuttaa ne asiat aina vaan enemmän. Pohdinnassa on myös suhteeni eläinkuituihin. Villasukkia mulla on edelleen ja vanhat villapaidat kyllä käytän loppuun, samoin on vanha untuvatakki, kirpparilta ostetut mokkakengät jne. Silkki, untuva, nahka, turkis, villoista etenkin angora, merino ja kasmir - näitä vältän erityisesti, enkä osta tuotteita jossa niitä on. Toisaalta eläintuotteita on lähes kaikkialla, myös auton renkaissa, kenkäliimoissa jne jne jne... Hirmu vaikeita asioita!! (Ja toisaalta tekokuitujen käyttö ei myöskään suuresti kiinnosta.... argh!!)

      MUTTA: en ole täydellinen vegaani todellakaan. Sanoisin, että ruoan suhteen olen sitä 99,99% - joskus kuitenkin nappaan jonkun karkin, jossa on liivatetta, taikka E120 punaista väriä. Tai käytän kenties rispiväriä, jossa on mehiläisvahaa (mehiläistuotteet on myös mietinnän alla...). Pyrin kuitenkin siihen, että en tietoisesti käyttäisi tai ostaisi enää mitään eläinperäistä. Kuitenkin jos vaihtoehtona on nälkäkuolema tai lihan syöminen, valitsen kyllä lihan. Eli järjen käyttö sallittua. =)

      Vitamiineista: tarvitset B12-vitamiinilisän ainakin. Mä käytän sen lisäksi vegaanista monivitamiinia ja D-vitamiinia (joka sekin muuten voi olla eläinperäinen, kannattaa selvittää!). Mä olen ihan turhan huono ja laiska kokki ja syön liian vähän kasviksia. Leipä/soijajogurtti/tee/suklaa-linja vaan jatkuu ja jatkuu... Siksi koitan ottaa vitamiinit tunnollisesti. Tavoitteena on kyllä kehittyä tuolla ruoanlaittosaralla pikkuhiljaa... (meillä ei perhe suostu syömään mun ruokia ollenkaan, joten kahden ruoan kokkailun tarve johtaa usein siihen, että teen ehkä muille, mutta ite nappaan sitten leipää...)

      Mainio valinta, Leena!! Onnea valitsemallasi tiellä!! ♥

      Poista
  4. Kiva kuulla sinusta! Sinähän reippaana olet ollut! Hatun nosto suorituksestasi 😊

    Minä en varmaan pärjäisi ilman lihaa, sen verran herkkusuu olen 😉 Mukava kuitenkin, että sinä olet löytänyt siitä itsellesi tasapainoisen ruokavalion.

    Aurinkoisia syyspäiviä sinulle! 😚

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, hattua ei kannata turhan korkealle nostaa:)))
      Minäkin luulin, että liha kuuluu aina ruokavaliooni ja ainakin maitotuotteet. Mutta näin sitä ihminen ajan kanssa muuttuu.... Aluksi tyttäreni vegaanisuus oli minulle kauhistus (jouduin opettelemaan uutta), mutta innostuin siinä sivussa.
      Mukavaa syksyä myös sinulle!

      Poista
  5. Kiva oli kuulla sinusta! Ja sinun reippaudesta. Minä olen juossut yhden puolikkaan tyttäreni kanssa juurikin Jyväskylässä. Tyttäret ovat ihania, kun haastavat uusiin elämyksiin ja uusiin tuuliin!

    Kaikkea hyvää sinulle! <3

    VastaaPoista
  6. Kiitos Kaisu! En yllättynyt, että sinä olet juossut myös puolikkaan.Sinä olet suuresti vaikuttanut minun lenkkeilyn alkamiseen. Luin blogistasi, että jäät mökkitiellä juoksemaan, mökille mennessä. Jokin liikahti minussa. Tajusin, kuinka helppoa liikunnan lisääminen arkeen on. Ja tässä sitä nyt ollaan. Aikaa riittää myös juoksuun, ulkoiluun, kaikkeen mihin on halua. Värikästä syksyä myös sinulle!

    VastaaPoista
  7. Moi. Minun tyttäreni on myös vegaani. Löysin tänne sen perusteella, kun etsin juhlajärjestelyjä vegaaneille. Mulla on hiukan terveysongelmia ja kohtalaisia sairausriskejä. Jään mielenkiinnolla odottamaan, millaisen hyödyn saat. Itsekin omen monta kertaa ajatellut yrittää, annoit uskallusta minullekkin.
    Terv. Katja

    VastaaPoista
  8. Kiva, että löysit blogini ja jopa kommentoit! Se tuntuu aina hyvältä. Minä teen tällä hetkellä niin paljon töitä, etten meinaa ehtiä enää postailemaan. Lenkkeily, hyppiminen ja pianonpimputus vie kaiken vapaa-aikani. Siinä sivussa yritän kokkailla terveellisiä kasvisaterioita itselleni (mies haluaa tavallista liharuokaa, jota nykyään käyn hakemassa kaupan lihatiskiltä valmiina). Aion kertoa jossain vaiheessa kokemuksiani. Ainakin nyt jo tuntuu olo kevyemmältä vaikkakin kroppa on ihmeissään ruokavalion muutoksesta. Vatsa meinaa vähän oikutella, mutta en anna sille nyt periksi. Oikutelkoon, kyllä se tottuu!

    VastaaPoista
  9. Olen seurannut blogiasi jo aika pitkään ja samoin myös tänne kommentoineen Helin blogia. Molemmista olen tykännyt ja tykkään kai edelleenkin... Mutta näin lypsykarjatilalla asuvana ja työskentelevänä kovasti ihmetyttää tuo vasikoiden tappaminen???
    Voitteko kertoa lisää, koska ainakin minulle täysin uusi asia! Miten vasikan tappaminen lisää lehmän maidontuotantoa ihmisille?
    T: farmarin rouva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentistasi! Vegaaniliiton sivuilla lukee näin: "Jotta lehmä tuottaisi maitoa, sen on synnytettävä vuosittain. Jalostuksen tuloksena lehmät tuottavat niin paljon maitoa, ettei vasikka voisi sitä kaikkea käyttääravinnokseen. Silti vasikka vieroitetaan emostaan yleensä heti, kun lehmä on nuollut sen puhtaaksi. Vain noin puolet vasikoista on tyttöjä, jotka saavat elää aikuisiksi. Sonnit joutuvat teurastettaviksi 1-2 vuoden ikäisinä. Myös lehmät teurastetaan heti, kun niiden maidontuotanto alkaa laskea, eli noin 4-6 vuoden iässä. Lehmän luonnollinenelinikä on noin 20 vuotta.

      Poista
  10. Anteeksi, kun julkaisin kommenttisi vasta nyt. Käyn blogissani liian harvoin ja postailen vieläkin harvemmin. Elämäni on tällä hetkellä niin touhua täynnä, että jostain on pakko vähentää. Kaikki tekemiseni olisivat niin mieleisiä. Nautin bloggaamisesta, mutta siinä vierähtää tovi jos toinenkin.

    VastaaPoista
  11. Leena, olisi niin kiva lukea kuulumisiasi täältä. Saisiko pienen katsauksen, esimerkiksi mitä nyt liikunnassa tavoittelet :)

    VastaaPoista