Tonttu touhuilee

 Viime jouluna sain ihastuttavan lahjan, joka upposi minuun. Olin muistamisesta mielissäni. Silloin päätin, että tätä ilostuttajaa jaan itsekin eteenpäin. Katsoin netistä ohjeita ja huomasin, että tätähän on  toteutettu jo iät ja ajat. Ei vaan ole osunut minun kohdalleni eikä minun silmiini. Mutta eipä sillä väliä. Koko päivän olen väkertänyt näiden kimpussa jo melkein tuskastumiseen asti. Aika ennen joulua on kortilla, kun kaikkea pitäisi ehtiä tehdä....
 Tämä on minun versioni tai kopioni nettien ohjeista. Ostin litran lasipurkkeja Ikeasta. Pesin purkit hyvissä ajoin puhtaaksi ja laitoin pohjalle 3.5 dl vehnäjauhoja, joihin olin sekoittanut 1.5 tl leivinjauhetta, hyppysellisen suolaa ja 1 tl vaniliinisokeria. Sen jälkeen laitoin 2.5 dl kaurahiutaleita. Sitten rouhittuja karamelleja (tässä on kuorrutettuja minttusuklaa nameja), 1.5 dl fariinisokeria ja 1.5 dl tavallista hienosokeria. Päällimmäiseksi laitoin desin rouhittua tummaa suklaata ja nameja.
Kirjoitin Pikkuleipien valmistusohjeen:
1. Kaada purkin aineet kulhoon.
2.Sulata 100g margariinia ja anna jäähtyä.
3. Sekoita 2 munaa ja rasva aineiden joukkoon.
4. Ota taikinasta nokareita ja painele tiiviiksi keoiksi.
5. Laita keot pellille ja paista 200 asteessa 10-13 minuuttia.
Kirjoitin lapun toiselle puolelle myös, mitä purkki sisältää. Ja paistoin itselleni koe-erän herkullisia pikkuleipiä!


5 kommenttia

  1. Mä oon monena jouluna miettinyt laitella vastaavia, mutta en ole koskaan saanut aikaan... Ne on kyllä kivoja. Ajattelin tänä vuonna toteuttaa vegaanisuuttani myös lahjoissa ja tein juuri tänään vegaanisia taatelikakkuja - jos ne on hyviä, saatanpa laitella sellasia myös lahjoiksi/joulutuliaisiksi. Ehkä voisi myös ajatella jonkun tuollaisen keksiaines-purkin vegaanisena. Mulla on toisaalta todella vähän lahjojen saajia, en tiedä edes että kenelle tuollasen laittaisin. Vähän epäilen, että mies tai meidän nuoriso-osasto ei osaisi olla kauhean iloisia tuollaisista... =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helposti tosiaan voi tehdä vegaanisena. Lahjan saaja voi käyttää vegaanista rasvaa ja kananmunankorviketta tms. Minulla taas olisi paljon lahjansaajia, enkä kaikille edes pysty mitään laittamaan. Minulla on paljon hyviä ja läheisiäkin asiakkaita, kerttu-ystäviä ja paljon sisaruksia ja sukulaisia. (olipas järjestys:)))mut asiakkaat on aina mielessä, kun työtä teen jatkuvasti ja intohimolla;)

      Poista
  2. Kiva idea! Ja takuulla herkullisia😊

    VastaaPoista
  3. Kiitos! Lahjansaaja saa tuoksun kaupanpäälle;)

    VastaaPoista
  4. Ihana idea! Tuollaisia olisi kiva värkätä lahjoiksi naapureillekin. Olen laitellut kukkia, mutta kukat pitää ostaa ja laitella valmiiksi aika viime tingassa ja pakkasen kanssa on aina vähän taiteilua. Tuollaisia olisikin helppo tehdä ajoissa valmiiksi.

    Mukavaa joulun odotusta!

    VastaaPoista