Huopatossutehtaassa!

Nyt olen todenteolla innostunut huopatossuista. Olen vähän innostuvaa sorttia ;) Tein aiemmin jo yhden postauksen aiheesta, mutta lankatiedot jäivät vajavaisiksi. Lisäksi tossut ovat saaneet hieman koristusta. Halusin opetella virkkaamaan ruusuja ja opettelin sen tämän blogin ohjeitten mukaan. http://www.lankahelvetti.net/2014/10/virkatun-ruusun-ohje.html
Olen neulonut Novitan Joki-langasta, kaksinkertaisena. Saksasta toin Feltro-lankaa. Ylemmässä kuvassa oleva lanka on jostain Joutsan markkinoilta. Myös siskoni on tuonut minulle samaista, merkitöntä lankaa käsityömessuilta. Se lanka on erittäin haastavaa neulottavaa, koska se katkeaa helposti, mutta huopuu kyllä hyvin. Feltroa voi tilata netistä. Feltroa ja Jokea  menee kolme kerää naisten tossuihin ja neljä miesten tossuihin. Novitan Joki-lanka on Halpa-Hallissa euron halvempaa kerältä kuin esimerkiksi Prismassa tai Citymarketissa.
Nämä miesten tossut on tehty Joki-langasta.
Tästä taulukosta voi katsoa vähän osviittaa tossujen tekoon. Laitan tulkintaohjeen:
1. rivi kertoo montako lankakerää tarvitaan
2. rivi kertoo kengän/tossun koon
3. rivi luo silmukoita ko. määrä
4. rivi neulo sileää neuletta ko. määrä
5. rivi jaa silmukat neljälle puikolle(neulo ensimmäinen ja viimeinen silmukka yhteen)
   neulo ympyrää taulukon mukainen määrä
Aloita kaventaminen joka puikon alussa loppuun asti.
6. rivi tossun pituus sentteinä ennen huovutusta
Huovutus:
1. ompele kantapää yhteen ja päättele langat
2. pese 40 asteessa (linkous 600 kierrosta)
3. Muotoile pesun jälkeen omassa jalassa ja laita sanomalehtipaperia kuivumisen ajaksi.
Jos tossut jäävät liian suuriksi, ne voi pestä uudelleen.

16 kommenttia

  1. Ihania, paljon olet tossuja tehnyt, mukava vaihtoehto villasukille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, on kyllä nopea tehdä ja mukava pitää. Vaikka villasukkien kanssa (meillä on niiiin kylmä)!

      Poista
  2. Ei kyllä ollut yhtään liioiteltua puhua huopatossutehtaasta! Aikamoinen määrä ja niin taidokkaasti tehtyjä! Hyvää loppuviikkoa, Leena!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pauliina! Mopo karkaa aina välillä käsistä. Tänään pistädyin Hennan kanssa naapurikirppiksellä ja löysin muovikassillisen huovutuslankoja. Vaikea arvata mitä väsään jouluun asti :)))

      Poista
  3. Hei!
    Kommentoin nyt tähän alle, vaikka kommenttini koskee oikeastaan vegaanisia tuotoksiasi: Aivan mahtavaa! Olen itse leipuri ja "harrastan" itsekin vegaanisten ruokien valmistusta olematta täysvegaani ja pakko todeta, että hyvän näköisiä herkkuja, järkeviä verrioita resepteistä (perusraaka-aineet) ja aivan ihana asenne uuden opetteluun ((: Onni on sun kaltaisesi mutsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos todella kivasta kommentistasi. Taas jaksaa touhuta ja jakaa juttuja. Nytkin jääkaapissa härkis odottaa testausta;)

      Poista
  4. Ihastuttavia tossuja ja värejä!!
    Lämmittää jo katsella kuviasi!

    Lempeää lokakuun loppua täältä Mantelilaaksosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mantelilaakson Susanna! Kommenttisi lämmittää sydäntäni! Mielekästä marraskuun alkua sinulle!

      Poista
  5. Hei, täällä yksi huovutettuihin tossuihin hurahtanut neuloja ihastelee aikaansaannoksiasi, mutta hieman hämmennystä herätti seuraava neuvosi... Aiemmassa huovutettujen tossujen ohjeessasi laitoit että kavennukset joka puikon lopussa 2s yhteen, mutta tässä ohjeessa onkin että kavennukset joka puikon alussa. Että kumpiko? Ihanaa marraskuun jatkoa ja joulun odotusta neulonnan ja muun askartelun parissa sinulle :) Terveisiä Tampereelta

    VastaaPoista
  6. Hei! Hyvä huomio, en ole itse huomannut, että olen neuvonut kavennukset eri tavalla. Minä olen kaventanut aina puikon lopussa. En tiedä onko sillä merkitystä. Alussa tai lopussa, varmaan sama lopputulos. Pitääpä testata, vaaleat tulossa taas; )Kiitos kommentistasi!

    VastaaPoista
  7. Hei, tuossa taulukossa on joka koolle kaksi taulukkoa. Punainen ja lila. Kumpaa pitää noudattaa. Esim koon 43 tossuihin toisen mukaan luodaan 36 ja toisen mukaan 50 silmukkaa????????????

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei anteeksi, etten ole huomannut vastata. Olen touhuillut nyt aivan muita juttuja :) Minä olen noudattanut punaista taulukkoa. On vähän vaikea tulkita, kun olen saanut vain saksankieliset ohjeet. Mutta minulla on onnistunut punaisella taulukolla. Lastenkin kokoja minulla on.

      Poista
  8. Onko mahdollista että ilmoittaisit montako senttiä pitkä on suora osuus ja ympyräksi neulottu koossa 39. Käsiala kun on kaikilla eri😃 ensin luulin, että taulukossa puhutaan senteistä, mutta onkin varmaan kerroksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi sinullekin, että vastaus on viipynyt. Minäpä mittaan, kun seuraavat tossut ovat huovutusta vaille valmiit. Minä olen tehnyt Novitan joki-langasta kaksinkertaisena ja kaikenlaisista huopuvista. Olen ostanut kirppariltakin huopuvaa ja tuurilla vaan saanut milloin minkäkin kokoisia. Välillä tulee liian suuria, niin heitän uudelleen pesukoneeseen, niin johan pienenee. Venyttelemällä taas saa suurempaa. Tämä on vähän tällaista tuurilla summapeliä:)))

      Poista
  9. Tässä tulee mittoja:
    Eli minulla 32 silmukkaa on 29 cm leveä.
    Olen neulonut sileää 20 cm pitkillä puikoilla. Viidellä puikolla olen neulonut ympyrää 16.5 cm ja olen aloittanut kavennukset. Koko tossun pituus kantapäästä kärkeen on 40 cm. Huovutuksen jälkeen sitä voi muovailla sopivan kokoiseksi. En tarkalleen tiedä, minkä kokoiset tällä kertaa sattuu tulemaan.

    VastaaPoista